Maksuhäiriömerkintä jo kahdeksalla prosentilla
Maksuhäiriömerkintöjen määrä on jo lähellä lamanjälkeisten vuosien huippulukemia. Suomen Asiakastiedon mukaan luotonantajat kaipaavat parempia mahdollisuuksia tarkistaa kuluttajan maksukyky. Suomen Asiakastieto Oy kertoo tiedotteessaan, että luottotietorekisteriin on merkitty maksuhäiriö jo 346 000 kuluttajalle. Jo kahdeksalla prosentilla suomalaisista on nyt maksuhäiriömerkintä. Uusia maksuhäiriömerkintöjä sai viime vuonna 257 000 kuluttajaa. Se on 11 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Osalla maksuhäiriömerkintöjä on vain yksi, mutta joillakin niitä on jopa useita satoja. Suurin riski saada lisää merkintöjä on niillä, joiden merkintä on alle vuoden vanha. 1990-luvun laman jälkeinen maksuhäiriöpiikki nähtiin vuonna 1997, jolloin luottotiedoitta oli 368 000 henkilöä. Vuonna 1998 maksuhäiriöisiä oli yhtä paljon kuin nyt. Käräjäoikeuksien antamien velkomustuomioiden määrä on kolminkertaistunut vuodesta 2006. Vuoden 2012 velkomustuomioista kaksi kolmasosaa johtui tili- ja kertaluotoista. Ryhmään kuuluvat esimerkiksi osamaksut, luottokortit, kulutusluotot ja pikavipit. Eri luottomuotojen osuuksia maksuhäiriömerkinnän aiheuttajana ei Suomen Asiakastiedon tilastossa ole eritelty. Toiseksi yleisimmin maksuhäiriömerkintä tuli maksamatta jääneestä puhelin-, tiedonsiirto- tai polttoainelaskusta. Kolmanneksi suurin oli postimyynti- ja verkko-ostosten osuus. Kaikkien mainittujen maksuhäiriömerkinnän syiden määrä on lisääntynyt. Maksuhäiriöiden määrä vaihtelee alueellisesti. Vaihtelu on huomattavaa Ahvenanmaan saaristokuntien 1,6 prosentista Inarin 11,1 prosenttiin. Vaihtelun syynä ovat eri kuntien asukasrakenteen erot. Asiakastiedon mukaan tärkeitä maksuvaikeuksien syntyyn vaikuttavia tekijöitä ovat tulotaso, koulutustaso, työttömyys ja asuntokanta, ja nämä asiat vaihtelevat kunnittain. Suomen Asiakastieto kertoo, että myös yritysten maksuhäiriömerkintöjen määrä on kasvussa. Viime vuonna maksuhäiriömerkintöjä sai 37 000 yritystä, mikä on pari tuhatta enemmän kuin edellisvuonna. Uutta on, että myös suurten yritysten maksuhäiriöt ovat alkaneet yleistyä, kun aikaisemmin maksuhäiriöitä on kasaantunut lähinnä pienille yrityksille. Luotonantajien kannalta vaikeutena on kuluttajien luottokelpoisuuden tarkistaminen. Luottotiedot voi tarkistaa helposti, mutta pelkkä maksuhäiriömerkinnän puute ei kerro koko totuutta. “Luotonantajilla ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta kohtuullisilla kustannuksilla tarkastaa esimerkiksi luotonhakijalta saatujen tietojen, kuten aikaisempien velkojen ja tulojen oikeellisuutta”, toteaa liiketoimintajohtaja Heikki Koivula Asiakastiedosta. Asiakastiedossa katsotaan, että ylivelkaantumista ja lisääntyviä maksuhäiriömerkintöjä voitaisiin parhaiten ehkäistä positiivisen luottotiedon saatavuuden avulla. Positiiviset luottotiedot eivät kertoisi pelkästään maksuhäiriöistä, vaan laajemmin myös kuluttajan maksukyvystä. Positiivisesta luottorekisteristä on Suomessa keskusteltu esimerkiksi pikavippilainsäädännön uudistamistarpeiden yhteydessä.