Pikavippien ja rahoituspalveluiden nettimyynti kasvoi rajusti viime vuonna
Pikavippien ja muiden rahoituspalveluiden verkkomyynti kasvoi viime vuonna jopa 45 prosenttia, selviää tuoreesta Verkkokauppatilastosta. Verkkokauppatilastoa kokoavat Asiakkuusmarkkinointiliitto, Kaupan liitto ja TNS Gallup. Rahoituspalvelut oli viime vuonna nopeimmin kasvanut verkkokaupan ryhmä. Huimaa nousua nähtiin myös rahapelien verkkomyynnissä, sillä kasvua tuli 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kaikesta verkkomyynnistä rahoituspalveluiden osuus on viisi prosenttia ja rahoituspalveluiden kahdeksan prosenttia. Kokonaisuudessaan verkkokaupan kasvuvauhti hidastui viime vuonna, sillä kasvua kertyi vain 0,7 prosenttia. Kasvu oli nihkeää siitäkin huolimatta, että palveluiden myynti kasvoi noin kuusi prosenttia. Verkkokaupan kasvua jarrutti etenkin tiettyjen suurten verkkokaupan tuoteryhmien myynnin romahtaminen. Asuntojen osto ja vuokraus sekä energiasopimusten teko verkossa pieneni 28 prosenttia, ja auto- ja venekauppa supistui neljänneksellä. Jos auto- ja venekauppaa ei oteta huomioon, myös vähittäiskaupan tuotteiden verkkomyynti kasvoi lähes kuusi prosenttia. Ruuan verkkomyynti kasvoi jopa 72 prosenttia. Suurta kasvulukua selittää kuitenkin myynnin matala lähtötaso ja verkkokauppojen kasvanut tarjonta. Myös rautakaupan verkkomyynti kasvoi jopa 56 prosenttia. Tavaroita ja palveluita ostettiin viime vuonna Suomessa verkosta 9,6 miljardilla eurolla. Myynnistä 57 prosenttia on palveluita, 42 prosenttia tavaroita ja yksi prosentti digitaalisia sisältöjä. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten verkko-ostoksista on kasvussa. Noin 15 prosenttia verkko-ostoksista tehtiin viime vuonna ulkomaisista verkkokaupoista, mikä on 16 prosenttia enemmän kuin vuonna 2011. Verkkokauppatilastossa ulkomaisiksi lasketaan kaupat, jotka eivät ole suomenkielisiä, sillä kuluttajien on muutoin hankala erottaa ulkomaiset kaupat suomalaisista. – Näyttää siltä, että yleinen taloudellinen tilanne ja varovaisuus vaikuttavat kaikkeen kuluttamiseen, myös verkko-ostamiseen. Tämä näkyy siinä, että verkko-ostajien määrä kasvaa, mutta yksittäisen kuluttajan tekemien ostosten määrä ei niinkään, TNS Gallupin Digital-yksikön johtaja Ville Wikström sanoo. Kaikkein eniten suomalaiset ostavat netistä matkoja, sillä lentojen, hotellien, matkapakettien ja vastaavien osuus verkkomyynnistä oli verkkokauppatilaston mukaan 37 prosenttia. Toisiksi suosituin tuoteryhmä on viihde-elektroniikka ja tietotekniikka 11 prosentin osuudella.