Velallisten neuvontapuhelimeen soittaa entistä enemmän ihmisiä

1 697868 telemarketing

Tänä vuonna velallisten neuvontapuhelimeen on tullut jo ennätysmäärä soittoja. Takuu-Säätiön ylläpitämään velkalinjaan on soitettu elokuun puoleen väliin mennessä jo lähes 18 000 puhelua. Puheluita on siis soitettu velkalinjalle jo enemmän, kuin koko viime vuonna, sillä viime vuonna puheluita neuvontapuhelimeen soitettiin yhteensä 17 000 kappaletta. Runsaiden puhelumäärien takia edes kaikille halukkaille ei olla pystytty vastaamaan. Vain noin viidesosa kaikista puheluista pääsee velkaneuvojalle läpi, eli vain noin 3000 soittajaa on saanut neuvontaa. Velallisen järjestelylainojen takaushakemukset ovat myös lisääntyneet. Viime vuoteen kasvua on tapahtunut noin 20 prosenttia. Velkalinjalle voivat soittaa kaikki velalliset jotka tarvitsevat apua, kuitenkin yhä useammalla velkalinjalle soittajista on pikavippikierre. Vuonna 2010 soittajista noin kuusi prosenttia oli pikavippikierteeseen joutuneita, kun tänä vuonna heidän osuus on jo 12 prosenttia kaikista soittajista. Myös enimmäkseen kulutusluottojen ongelmaisilla on nyt aiempaa useammin myös pikavippiä. Heitä oli vielä vuonna 2010 joka viides, kun taas vuonna 2012 samassa tilanteessa on joka kolmas soittaja. Velkaantuminen johtuu kuitenkin vain harvoin liiallisesta kulutuksesta. Suurimmalla osalla soittajista on takanaan vaikea ja yllättävä elämänmuutos. – Vain noin kaksi kymmenestä soittajasta olisi voinut hoitaa raha-asiansa huolellisemmin tarkkailemalla menojaan sekä välttämään luotonkäyttöä, kertoo Takuu-Säätiön viestintäpäällikkö Minna Mattila. Useimmiten velkaongelmat ovat lähteneet käsistä esimerkiksi sairauden tai eron vuoksi. Mattilan mukaan velkaongelmia aiheuttavat myös työllistymisongelmat sekä yritystoiminnan ongelmat. Vuodesta 2009 lähtien myös soittajat ovat alkaneet enemmän kertoa ihmissuhde- tai psyykeongelmista, ja näitä soittoja tulee jo jopa neljännes.

  Suomi alkaa valvoa pikavippejä yhteistyössä naapurimaiden kanssa