Pikavippimainosten kielto vireillä nyt Kajaanissa
Kajaanin kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa käsitellään pikavippien mainoskieltoa kaupungin ympäristöteknisen lautakunnan esityksestä. Aiheesta kertoo Kainuun Sanomat. Taustalla on valtuustoaloite, jonka jätti viime syyskuussa kaupunginvaltuutettu Raili Myllylä ja allekirjoitti vasemmistoliiton Kajaanin valtuustoryhmä. Pikavippimainokset kiellettäisiin kaupungin vuokraamilla mainospaikoilla. Pikavippimainosten kiellosta on käyty keskustelua useissa kaupungeissa, ja ainakin Kemissä, Kouvolassa ja Tampereella on tehty päätös kiellosta. Kaupungin oikeus kieltää yhden toimialan mainokset on herättänyt jonkin verran keskustelua, ja esimerkiksi Helsingissä yleisten töiden lautakunta arvioi, ettei kaupungilla ole valtuuksia kieltää mainontaa. Pikavippimainosten kieltoa on toisinaan epäilty elinkeinovapauden vastaiseksi. Kemin mainoskiellon yhteydessä antamassaan lausunnossa ulkomainosyritys JCDecaux katsoi, ettei velkaantumisongelmien taustalla ole mainostaminen vaan pikavippijärjestelmä sinänsä. Kajaanin ympäristötekninen lautakunta päätyi kuitenkin arvioimaan, että kaupunki voi rajoittaa pikavippien mainontaa. Lautakunta on tutkinut kaupungin eri mainostajien kanssa tekemiä ulkomainoslaitteiden sijoitussopimuksia eikä löytänyt niistä kohtia, jotka estäisivät rajoitukset. Sopimuksissa on kohta, jossa todetaan, että kaupungilla on vapaa harkintaoikeus poistaa mainokset, joiden se katsoo herättävän yleistä pahennusta. Kaupungin tekninen toimi on saanut jonkin verran pikavippimainonnan kieltoon liittyvää palautetta jo ennen valtuustoaloitteen esittämistä. Monessa kaupungissa mainoskieltoa on perusteltu pikavippien aiheuttamilla velka- ja sosiaalisilla ongelmilla. Niin myös Kajaanissa. – Maksuhäiriöiden määrä kasvaa jatkuvasti Suomessa. Yhtenä syynä tähän ovat markkinoille tulleet pikavipit, joiden saaminen on suhteellisen helppoa, aloitteessa kerrotaan. Aloitteen mukaan pikavippien korot ovat korkeita, ja niiden mahdolliseen perintään voi liittyä suuria lisäkustannuksia. Lisäksi pikavippien mainonnan arvioidaan olevan toisinaan aggressiivista. Eduskunta hyväksyi helmikuussa uuden pikavippilain, joka voimaan tullessaan todennäköisesti vähentää merkittävästi etenkin pienempien pikalainojen tarjontaa. Mainostamiseen uusi laki ei kuitenkaan puutu.