Kajaanin pikavippimainoskielto etenee
Kajaanissa etenee viime syyskuussa tehty valtuustoaloite, joka kieltäisi pikavippien mainostamisen kaupungin mainospaikoilla. Aiheesta kertoi ensimmäisenä Kainuun Sanomat. Kajaanin ympäristötekninen lautakunta tutki ulkomainoslaitteiden sijoittamissopimuksia, joita kaupunki on tehnyt useiden mainostajien kanssa. Lautakunta ei löytänyt sopimuksista kohtia, jotka estäisivät kiellon asettamisen, joten se esittää kaupunginhallitukselle ja –valtuustolle, että pikavippien mainostaminen kielletään. Yksittäisen kaupungin mahdollisuus kieltää pikavippimainonta mainospaikoillaan ei ole aivan yksiselitteinen, sillä esimerkiksi Helsingissä yleisten töiden lautakunta arvioi, että kielto vaatisi lakimuutoksen, eikä kaupungilla ole valtuuksia asettaa kieltoa. Kajaanin ja ulkomainostajien välisissä sopimuksissa on ehto, jonka mukaan kaupungilla on oikeus poistaa harkintansa mukaan mainokset, joiden katsotaan herättäneen yleistä pahennusta. Näin ollen Kajaanissa päädyttiin arvioimaan, että kaupunki voi asettaa kiellon. Valtuustoaloitteen taustalla on kaupunginvaltuutettu Raili Myllylä (vas). Vasemmistoliiton Kajaanin valtuustoryhmä on allekirjoittanut aloitteen. Pikavippimainokset on kielletty Kemissä, Kouvolassa ja Tampereella, ja kieltoa on ehdotettu myös useissa muissa kunnissa. Usein kieltoehdotuksen taustalla on huoli pikavippien aiheuttamista velkaongelmista. Helsingin vastaavassa aloitteessa nostettiin esiin erityisesti nuorten velkaantuminen: aloitteentekijöiden mukaan pikavippien ottaminen saattaa ajaa nuoren velkakierteeseen, mikä puolestaan edesauttaa syrjäytymistä. Myös Kajaanin aloitteessa kieltoa perustellaan pikavippien aiheuttamalla velkaantumisella. – Maksuhäiriöiden määrä kasvaa jatkuvasti Suomessa. Yhtenä syynä tähän ovat markkinoille tulleet pikavipit, joiden saaminen on suhteellisen helppoa, aloitteessa sanotaan. Lisäksi aloitteessa huomautetaan, että pikavippejä saa melko helposti, ja niiden korot ja mahdolliset muut kulut ovat korkeita. Pikavippien mainostamisen katsotaan olevan toisinaan aggressiivista. Pikaluottoalan ja ulkomainosalan toimijat ovat kritisoineet mainoskieltoja. Suomen Pienlainayhdistyksen edustaja totesi Tampereen mainoskiellon yhteydessä Aamulehdessä, että kyseessä on laillinen liiketoiminta, ja on outoa, että kunta ryhtyy moralisoimaan tällaisissa asioissa. Ulkomainosyhtiö JCDecaux on puolestaan todennut, että pikavippien haittoja pitäisi vähentää puuttumalla pikavippijärjestelmään, ei mainoksiin. Eduskunta hyväksyi vastikään uuden pikavippilain, jonka odotetaan voimaan tullessaan vähentävän merkittävästi pikavippien tarjontaa. Mainontaan laki ei kuitenkaan puutu.