Kuluttaja-asiamies huomautti pikaluottoyrityksiä mainonnasta

1 haerahat

Kuluttaja-asiamies on huomauttanut kolmea pikavippejä tai kulutusluottoa tarjoavaa yritystä mainonnan puutteista. Asiasta kertoo Kuluttajaviraston julkaisema Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehti. Luottomainoksissa tulee kertoa muun muassa luoton todellinen vuosikorko, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä, luoton määrä sekä luottosopimuksen kesto. Tiedot on ilmoitettava, mikäli mainoksessa kerrotaan luoton kustannuksista tai muista luottosopimuksen ehdoista. Tietojen tulee vastata niitä luottoehtoja, jotka luotonantaja tavanomaisesti tarjoaa. Pelkkä kotisivuihin viittaaminen ei riitä, vaan kaikki tiedot tulee kertoa selvästi jo mainoksen yhteydessä. Mainonnassa vaadittavista tiedoista säädetään kuluttajansuojalaissa. Lain tarkoitus on antaa kuluttajalle riittävästi tietoja, jotta hän voi arvioida luoton sopivuutta omiin tarpeisiinsa. Pikavippejä tarjoava Vivus herätti kuluttaja-asiamiehen huomion radiomainostensa takia. Mainoksissa kerrottiin Vivuksen ilmaisesta ensilainasta. Muiden lainojen ehtoja ei kuitenkaan kerrottu. Kuluttaja-asiamiehen mukaan ilmaisuutta ei voida pitää luotonantajan tarjoamina tavanomaisina luottoehtoina eikä ensilainaa myöskään erillisenä luottotuotteena, joten mainoksessa olisi pitänyt kertoa myös muut luottoa koskevat tiedot. Vivus mainosti pikavippejään myös ”vastuullisimpina ja edullisimpina”. Kuluttaja-asiamies huomautti, että väite edullisimmasta lainasta on tosiasiaväite, joka pitää näyttää toteen esimerkiksi kattavalla hintavertailulla. Väitteen tulee perustua luotettaviin selvityksiin. Santander Consumer Finance sai kuluttaja-asiamieheltä huomautuksen televisiomainosten takia. Mainoksessa kerrottiin isolla kirjainkoolla yhden prosenttiyksikön korkoedusta, mutta todellinen vuosikorko ja muut lainaehdot kerrottiin ruudun alareunassa pienikokoisella tekstillä. Kun televisiomainoksen kesto oli noin 15 sekuntia, kuluttaja-asiamies katsoi, etteivät kuluttajat käytännössä voineet helposti havaita ja lukea tietoja luoton ehdoista. Bigbank AS:n Suomen sivuliike puolestaan mainosti kulutusluottojaan muun muassa huolettomuudella. Kuluttaja-asiamies huomautti, että vaikka mainonnassa kerrottiin tietoja laina-ajasta ja luoton määrästä, muun muassa todellinen vuosikorko ja luoton kokonaiskustannukset jäivät ilmoittamatta. Siksi mainokset olivat kuluttaja-asiamiehen mukaan kuluttajansuojalain vastaisia. Kuluttaja-asiamies puuttui lisäksi siihen, että lainaa markkinoitiin riskittömänä ja huolettomana ratkaisuna taloudellisiin ongelmiin. Tätä kuluttaja-asiamies piti hyvän luotonantotavan vastaisena. Koska mainoksissa esitettiin luoton ottaminen houkuttelevassa valossa ja kuluttajansuojalain edellyttämät tiedot lainan ehdoista puuttuivat, mainokset olivat kuluttaja-asiamiehen mukaan omiaan heikentämään kuluttajan kykyä harkita huolellisesti luoton ottamista. Kaikki mainitut yritykset ovat luvanneet muuttaa markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

  Talouselämä: Korkokaton kiertoon luovia keinoja