Sonera rajoittaa joidenkin palveluntarjoajien tekstiviestipalveluita

Sonera aikoo karsia tiettyjen kolmansien osapuolien mahdollisuuksia käyttää Soneran tekstiviestipalveluita, kertoo Mobiili.fi. Taustalla on Soneran joistakin palveluista saama negatiivinen asiakaspalaute.

Operaattorit tarjoavat yrityksille tekstiviestinumeroita ja laskutuspalveluita, joiden avulla nämä voivat tarjota erilaisia matkapuhelimella käytettäviä palveluita. Palveluiden kulut maksetaan matkapuhelinlaskulla.

Rajoitettaviin palveluihin kuuluvat muun muassa visailu-, kysely-, lahjakortti- ja pikavippipalveluita. Taustalla on esimerkiksi viime vuonna yleistynyt maksullinen visailutekstiviestipalvelu, jonka toimintapa oli kyseenalainen: käyttäjiltä hankittiin puhelinnumeroita Internetin kautta, ja sen jälkeen alkoi maksullinen tekstiviestiliikenne.

Sonera aikoo jatkossa tarkastella aikaisempaa tiukemmin myös hyväntekeväisyyskampanjoiden ja verkkorahapalveluiden asianmukaisuutta ennen tekstiviestipalveluiden mahdollistamista.

Soneran ja Tele Finlandin asiakkaat eivät voi jatkossa käyttää estettyjä palveluita edes halutessaan.

Soneran mobiilipalveluiden johtaja Juha Koivuniemi kertoo, että jotkut palvelut ovat aiheuttaneet ongelmia.

– Pääsyynä palveluiden karsimiseen on asiakkailta tullut negatiivinen palaute, näihin palveluihin liittyvät reklamaatiot ja operaattoria työllistävä jälkiselvittely luottotappioineen.

Lisäksi Sonera haluaa panostaa matkapuhelimella maksamisen luotettavuuteen.

– Matkapuhelin on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi väline kätevään ja luotettavaan maksamiseen, ja siksi haluamme asiakkaiden voivan luottaa mobiiliasiointiin ilman yllätyslaskuja tai harmillista jälkiselvittelyä, Koivuniemi kertoo.

Sonera aikoo jatkossakin tarjota tekstiviestipalveluita asiallisesti toimiville palveluntarjoajille.