PT: Psykoterapeutti rajoittaisi pikavippimainontaa

Psykoterapeutti ja koulukuraattori Pekka Kallio rajoittaisi nuorille suunnattua pikavippimainontaa.

Hänen mukaansa lain pitäisi rajoittaa missä pikavippejä mainostetaan, samaan tapaan kuin esimerkiksi tupakan ja alkoholin mainontaa rajoitetaan. Pikalainoja on mainostettu esimerkiksi nuorisotoimen tiloissa sijaitsevissa roskapöntöissä.

Kallion mukaan erityisesti heikompiosaiset nuoret, joilla on mielenterveys- tai päihdeongelmia, ovat alttiita pikavipeistä koituville ongelmille. Nuoret menettävät luottotietonsa helposti, jos pikalainaa ei kykenekään maksamaan takaisin. Lisäksi tulee muita kustannuksia, kuten oikeudenkäynti- ja perintäkulut.

Pikalainoista johtuvat perinnät työllistävät muutenkin kiireisiä käräjäoikeuksia. Luottotiedot menettänyt velkaantunut nuori kokee syrjäytyvänsä ja pudonneensa yhteiskunnan ulkopuolelle. Luottotietojen menetys tarkoittaa sitä, ettei nuori saa myöskään opintolainaa. Toivottomuus aiheuttaa kierteen, jossa nuori kokee ettei hänen kannata opiskella tai mennä töihin, koska velkoja ei saa kuitenkaan maksettua.

Kallion mukaan pikalainojen myöntämisperusteet ovat liian heppoisia, sillä riittää että hakijalla on käytettävissään kännykkäliittymä ja puhtaat luottotiedot.

Pikalainojen mainostuksesta kertoi Pohjolan Työ.