Pikavippipalvelut rahastivat tekstiviesteillä, rikostutkinta vireillä

Parinsadan euron lasku vippipalvelun tekstiviesteistä? Epäselviä maksuvaatimuksia? Näiden pikavippipalveluiden asiakkaat ovat saattaneet joutua huijauksen kohteeksi.

Kuluttajavirasto kertoi syyskuussa saaneensa runsaasti yhteydenottoja GP-Perintätoimisto Oy:n lähettämistä perintäkirjeistä. GP-Perintätoimisto Oy on perinyt neljän pikavippiyrityksen, Aerisin, Tromveltin, M Auroran ja EC Finlandin, saatavia. Perintätoimisto on aiemmin toiminut nimellä Arply Oy.

Kuluttajan kannattaa olla tarkkana, jos häneltä yritetään periä näiden yritysten laskuja. Ongelmana on, että luottojen tarjoamisessa tai niiden perinnässä on saatettu käyttää lainvastaisia tai kyseenalaisia toimintatapoja. Yritysten vippejä ovat olleet muun muassa E-credit ja Hetivippi. Ne eivät ole enää toiminnassa.

Kuluttajaviraston mukaan pikavippiyritykset ovat lähettäneet tekstiviestejä, joiden vastaanottaminen ja joihin vastaaminen on ollut maksullista. Viesteistä on tullut palvelun käyttäjille jopa 200 euroa ylimääräisiä kuluja.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä on tehnyt Helsingin poliisille tutkintapyynnön yritysten toiminnasta.

Iltalehti uutisoi jo marraskuussa 2011, että osa kuluttajista ei tiennyt käyttävänsä maksullisia viestipalveluita. Kaikki yritykset eivät välttämättä edes aikoneet lainata rahaa, vaan pyrkivät vain rahastamaan sillä, että kuluttaja ostaa tietämättään kalliin tekstiviestipalvelun. Osa viestejä saaneista ei Iltalehden mukaan ollut edes ollut missään tekemisissä pikavippiyritysten kanssa.

Hetivipistä ja E-creditistä oli meneillään rikostutkinta jo vuonna 2011. Pikavippien myöntäminen oli näiltä yrityksiltä kielletty, mutta kuluttajan kannalta tilanne oli hankala, sillä yritysten toimintaa ei ollut kokonaan estetty.

Kun kuluttajat ovat yrittäneet selvittää yritysten asiakaspalveluista laskujen perusteita, tietoja ei ole saanut. Yhteydenotto asiakaspalveluun oli muutenkin hankalaa, sillä se toimi vain sähköpostilla ja faksilla, eikä viesteihin aina vastattu.

Yrityksillä on ollut sopimuksissaan ehto, että mikäli laskun maksu myöhästyy, yritys saa siirtää laskun eräpäivää oma-aloitteisesti ja veloittaa siirrosta 20 euroa. Kuluttajaviraston mukaan tällainen ehto on selvästi perintälain vastainen.

Mitä pitää tehdä, jos epäilee joutuneensa arveluttavan perinnän kohteeksi? Jos asia on perintätoimiston kirjeperinnässä, kuluttaja voi tehdä valituksen perusteettomista tai epäselvistä laskuista. Apuna voi käyttää Kuluttajaviraston valituslomaketta.

GP-Perintätoimisto Oy on lähettänyt pikavippiyhtiöiden saatavista haastehakemuksia käräjäoikeuteen. Jos kuluttaja saa haasteen käräjäoikeudesta, haasteeseen kannattaa vastata määräajassa kirjallisella vastineella. Vastineessa on kerrottava, millä perusteella ja miltä osin laskut ovat virheellisiä tai epäselviä.