Erääntyneistä pikavipeistä tehty erityisiä luottotietomerkintöjä

Tietosuojavaltuutettu on kiinnittänyt huomiota Suomen Asiakastiedon niin sanottuihin OPL-merkintöihin. OPL-merkinnän on voinut saada luottotietoihinsa, jos ei ole maksanut pikavippiään takaisin ajallaan ja maksu on myöhästynyt vähintään 60 vuorokautta. Kyseenalaista menettelyssä on tietosuojavaltuutetun mukaan ollut se, että merkintöjä ovat voineet ilmoittaa ja hyödyntää ainoastaan Suomen Pienlainayhdistyksen jäsenyritykset.

Aiheesta uutisoi Yle.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio ei pidä rekisteriä laillisena. Hän kuitenkin huomauttaa, että laillisuuden arvioi tietosuojalautakunta.

Aarnion mukaan muiden luotonantajien riskit kasvavat, kun yksi toimiala jakaa tiedot keskenään.

Suomen Asiakastiedon Jouni Muhonen totesi Ylelle, että heillä on lain tulkinnasta tietosuojavaltuutetun kanssa tulkintaerimielisyys. Heidän mielestään asiassa on näillä näkymin toimittu lakien ja säädösten mukaisesti. Myös Suomen Pienlainayhdistyksessä katsottiin, että asiassa on toimittu lakien mukaan.

Pienlainayhdistyksen puheenjohtaja Kari Kuusisto kirjoitti blogissaan, että OPL-rekisterin väittäminen laittomaksi on ”bluffia”. Hänen mukaansa muutkaan rahoituslaitokset eivät luovuta maksujen myöhästymisestä tehtäviä merkintöjä yleiseen käyttöön. Kuusiston mielestä kohun taustalla on mustasukkaisuus kilpailijoiden keräämistä tiedoista.

Suomen Pienlainayhdistykseen kuuluu 13 alan yritystä. Niiden yhteenlaskettu markkinaosuus on noin 76 prosenttia pikavippialan markkinoista.

OPL-merkintöjä ei enää tehdä. Viimeiset merkinnät tehtiin syyskuussa, eikä Suomen Asiakastieto aio enää jatkaa niiden tekemistä.

Kuluttajalle OPL-merkinnän vaikutukset eivät ole yhtä dramaattisia kuin tavallisen maksuhäiriömerkinnän. Koska merkintä on näkynyt vain pikavippialan toimijoille, ainoastaan pikavipin saanti on vaikeutunut. Merkintää ei ole voinut saada tietämättään, sillä kaikista maksuhäiriömerkinnöistä tulee ilmoittaa asianosaiselle.